Weekendseminarium gav mersmak

BM1 kompr

BM1 komprSol, knallblå himmel, underbar havsutsikt, heimishe samvaro, massor av jiddischsång, spännande föreläsningar, poesiläsning och mycket god mat. Vad mer kan önska en majhelg i jiddischens tecken? Sof-Vokh (weekend) seminariet på Kinnagården utanför Varberg, den 2-4 maj blev ett lyckat arrangemang, som gav mersmak.
Bakom arrangemanget stod föreningen jiddischkultur i Göteborg med Tom Shulevitz i spetsen, men majoriteten BM2 komprav de 23 deltagarna kom från Malmö-Lund. Förkunskaperna i jiddisch varierade, men kärleken till detta språk, kultur och civilisation gick inte att ta miste på. Jiddischprofessorn Jan Schwarz höll en pedagogisk och intresseväckande introduktion till Vilna-sonen Avrom Sutzkevers liv och poesi. Jans fru, rabbin Rebecca Lillian kopplade ihop rekonstruktiv judendom med jiddisch.
Jiddischisterna Jean Hessel och Staffan ”Steffele” Böös ledde på ett trevligt sätt läsning av BM8jiddischnoveller, och gav nybörjarna en introduktion till enkla jiddischuttryck.  Och maten var helt suverän, tack vare di balebustes, Fanny Kordon och Susanne Shulevitz i köket.  Alla var rörande överens om att seminariet varit en framgång. Eller som en av arrangörerna, Björn Moback, uttryckte det: ” Mycket jiddischkeit för liten peng”. Efteråt uttryckte många en spontan önskan: Detta måste vi göra om till nästa vår. Mir sehen undz bald, vi syns snart!
Foton: Björn Moback