Ungdomar prisade för maträtter med jiddisch-touch

Rugalach 500P

Rugalach 500PJiddischförbundet och de judiska församlingarnas matlagningstävling för ungdomar från 15 till 25 år fick ett positivt gensvar. De tre vinnarna hade skickat in roliga och personliga videor, där de lagar var sin judisk rätt som de namngett på jiddisch. I videon berättar de också varför de valt just den maträtten.
– Det var jättekul att se kreativiteten i allt som skickades in. Det var verkligen inspirerande, säger jiddischentusiasten Tomas Woodski som ingick i juryn tillsammans med jiddischförbundets ordförande Eva Fried och Jonna Wolff från Judiska församlingen i Stockholm. Själva prisutdelningen skedde i samband med jiddischförbundets sommarseminarium i augusti. De tre vinnarna vann 2 000 kronor vardera.

Inte rå, men ganska rak latke á la Ester
Ester Lunderquist 300P19-åriga Ester Lunderquist tävlade med att laga Rårake-latkes. en tydlig crossover mellan latkes (traditionella ahskenaziska potatisplättar) och svenska rårakor. Esters pappa Thomas som bland annat ligger bakom programserien ”Jiddisch far alle” i Sverige Radio tipsade om tävlingen.
– Idén för vad jag skulle laga kom direkt, säger Ester.
-Jag kallade min rätt Latkes mit a jiddish’n un shvedish’n ta’am, latkes med judisk-svensk smak, säger Ester.
Vad är då blandningen mellan yiddish och shveydish?
– Jag har haft i lök i mina rårake-latkes. däremot har jag inte blandat mjöl och ägg. Det gör det hela godare och knaprigare samtidigt som löken förhöjer smaken, säger Ester. Det här är något som vi lagat hemma.
– Hemma hos oss gillar vi även vad vi kallar för Lusganiot, alltså sufganiot (chanucka-munkar) med safran, tillägger hon.

Rugelach mit a gleizl tei
Aviva Hermele13-åriga Aviva Hermele bjöd på härliga Rugelach med tekoncentrat som hon inspirerats av från sin farmor Perla som gick bort för drygt 19 år sedan. Rugelach är ett populärt bakverk som är inspirerat av giffeln.
Aviva kallar sitt bidrag för Rugelach mit a gleizl tei.
– Rätten har jiddischkayt, judisk känsla. Det älskar jag. När jag gjorde min video så fick jag in den känslan, säger Aviva.
Rugalach mit tey– Rugelach är min favoritbakelse som jag har minnen av från när vi besökt Israel. Min gammelfarmor Perla gjorde rugelach och tekoncentratet som var med i videon.
Aviva har en egen twist på sina rugelach:
– Jag har sett på sociala medier att man kan ha andra grejer i fyllningen är choklad. Jag hade bland annat i mandel. Dessutom gjorde jag några av dem på plåt och några av dem i rund form så att de sitter ihop.

Simon muss bakn Koyletch
Simon Sandblom17-årige Simon Sandblom har bidragit med brödet Koyletch.
-Koyletch är en vanlig challe som är rundflätad, berättar Simon, som verkar vara lite av en brödkonnäsör.
– Jag har även bakat Beygalach och sånt hemma. Det finns en skatt av judisk bakningskultur som är kul att utforska, säger Simon.
Koyletch klar 2Jag bakar det runda brödet inför det Judiska nyåret (Rosh hashone).. På vissa högtider har vi gjort bakat bröd med mjölkprodukter, till exempel inför Shvues (veckofesten).
Simon fastnade för ett jiddischuttryck som har lärde sig när han bakade beigels:
Jich muss bakn beygelech har lite av en kul dubbelmening. Dels betyder det att jag måste baka beigels, dels betyder tsu bakn beygelech också att lata sig.