Nybörjarkurs i jiddisch i Stockholm

I love yiddish

I love yiddishNu startar folkhögskolan Paideia i samarbete med jiddischsällskapet i Stockholm en  jiddischkurs för nybörjare i Stockholm. Kursen, som inte kräver några som helst förkunskaper, börjar den 22 mars och kommer att erbjuda 8 kurstillfällen till den 17 maj. Lärare är Mikaela Rohdin och Jean Hessel. Det blir vanliga ord och fraser, grundläggande grammatik, det hebreiska alfabetet som det används i jiddisch och läsning av kortare jiddischtexter parallellt med svensk översättning.
Gruppen kommer även att jobba med olika aktiviteter som spel, samtalsövningar, högläsning och hörförståelse.
Deltagarna får vara beredda på att delta aktivt på lektionerna. Kursen ger även en allmän orientering om jiddisch och introducerar några jiddischpoeter. Lärarna kommer att använda ett webbaserat läromedel samt ett kompendium med texter. Så det är går alldeles utmärkt att ta sig en läsplatta/laptop till lektionerna. Kursen är avgiftsfri men man tar ut en materialkostnad:på 500 kr. Se anmälan. Av säkerhetsskäl lämnar vi inte ut plats för undervisningen här på hemsidan.