Många nya ansikten på sommarseminariet

susannesznajderman rytz

susannesznajderman rytzHallå där Susanne Sznajderman-Rytz, jiddischförbundets ordförande. Drygt 110 är anmälda till årets jiddischseminarium. Det verkar väldigt bra?
”Ja, det finns ett stort intresse för jiddisch. Årets seminarium har fler utländska besökare än någonsin. Det är mestadels personer med en anslutning till Sverige, som vill träffa gamla vänner samtidigt som de passar på att njuta av seminariets utbud. Det är extra roligt att vi har många förstagångsbesökare i år. De som kan lite jiddisch kommer att kunna lite mer när de återvänder hem. Och de som redan kan mycket jiddisch får sitt lystmäte av mameloshen.”
I år är det en större andel föreläsare som är förankrade i Sverige, bland andra Beila Engelhardt-Titelman, Tom Shulevitz, Staffan Böös, Sarah Schulman och Ann Kalmering (se presentationen av årets föredragshållare och workshopledare i nyheten nedan).
”Detta är ett medvetet drag för att stärka den svenska jiddischtalande gruppen. Vi har många duktiga jiddischister. Jag vill förresten också puffa för möjligheten för anhöriga att delta i seminariet på söndagen.”

Idag är det den 21 juli. Finns det fortfarande en möjlighet att anmäla sig?
Ja, det finns några enstaka platser, men då får man skynda sig att anmäla, hälsar Susanne. Se länk till anmälan

FS