Jiddischseminariets konserter och samtal lockade

Collage jiddischseminariet puffbild 701P

Collage jiddischseminariet puffbild 701PÖver 200 personer varav 25-30 barn och ungdomar deltog i årets mestadels digitala upplaga av jiddischseminariet den 15-17 augusti. Ett evenemang som verkligen bjöd på något för olika åldrar och smaker. Många av sessionerna var förinspelade, men en del var också livesända arrangemang som i efterhand lagts upp på YouTube för alla deltagare.

Sara Sandblom 5 645PVi fick ett samtal med Sara Sandblom (t h) en ny och entusiastisk kraft i jiddischförbundet, som ledde arrangörskommittén:
– Det var ett bra intresse för alla sessioner, säger Sara och yfter särskilt fram den livestreamade söndagskonserten från folkmusikscenen Stallet i Stockholm (reds anm. Med Sofia Berg-Böhm och Sirocco, Anne Kalmering och Stahlhammer Klezmer Classic, Daniel Kahn & Yeva Lapsker) som hade över 200 visningar.

Georg Riedel– Även konserten med jiddischbarnkören på Glämsta, liksom samtalet med tonsättaren Georg Riedel (t h) sågs av många. Georg Riedel har tonsatt nya barnvisor på av med jiddisch-text av Salomon Schulman, som också deltog i samtalet. Sofia Berg-Böhm och Sirocco framförde de nya barnvisorna för första allra gången för en publik.
Susanne Sznajderman-Rytz personliga betraktelse över jiddisch i Sverige fick också många tittare.
– Bland seminariets live-evenemang utöver konserten på Stallet, drog till exempel de internationella svenska panelsamtalen om jiddisch cirka 45 tittare vardera i realtid.

Vad är dina egna intryck av seminariet?
– Ett speciellt minne är ju konserten på söndagskvällen som var fantastisk tycker jag, men överlag så tycker jag att alla sessioner hade intressanta delar. Jag är särskilt glad över att vi fick ihop ett så bra barn- och ungdomsprogram med många fina inslag, och jag vill verkligen uppmuntra alla deltagare som missade det att gå in tillsammans med barn och barnbarn för att titta i och med att allt material ligger kvar till 19 september.

– Drömmen är ju en stor tillströmning av barn och unga till jiddischaktiviteter och modersmålsundervisning. Modersmålsundervisning av minoritetsspråk i grundskolan har ju alla med anknytning rätt till, även om man är nybörjare, det är inte alla som känner till det. Det är så roligt när man får höra ungdomar säga att det är ”coolt med jiddisch”!

Vad var du mest positivt överraskad över?
Jag tycker att vi fick till en bra bredd med många typer av sessioner, för olika intressen och alla åldrar, och det faktum att alla sessioner hade bra med tittare styrker det. Det var ju lite svårt att förutsäga så vi fick helt enkelt utgå från vad vi i seminariegruppen tyckte verkade intressant.

Vad tror ni kan förbättras?
Vi hade en del problem med utskicken. Ett antal inaktuella adresser i förbundets register ledde till att vissa servrar registrerade mailen som spam. Vi försökte hitta alla och skicka om och i vissa fall fick vi skicka sms med seminarielänken, men det här ledde till att några fick länken lite sent. Det här behöver vi se över.

Är det digitala en komponent som ska finnas med även post-covid?
Det tror vi absolut. Vi borde till exempel filma och sända de sessioner som hålls på plats. Digitala inslag ökar också möjligheterna till internationellt deltagande, både av föredragshållare och deltagare. Vi hade en hel del deltagare från utlandet med nu, vilket var roligt.
FS