Jiddischseminariet 2020 uppskjutet på grund av covid-19

Puffbild sommarseminariet 2020 Uppsjutet v1.1

Puffbild sommarseminariet 2020 Uppsjutet v1.1Kära jiddischvänner!

Det är med tungt hjärta som vi tvingas meddela att vi p g a Corona-pandemins magnitud inte längre vågar hoppas på att det ska gå att genomföra ett seminarium i augusti som planerat. Styrelsen för Sveriges Jiddischförbund har därför beslutat att skjuta fram seminariet ett år.

Det här känns särskilt tråkigt eftersom vi i år skulle fira det 20:e jiddischseminaritet och vi hade tänkt sätta fokus på läget för jiddisch i Sverige samt hur vi kan lyckas med en ”jiddisch revival”, med inspiratörer från både Sverige och andra länder. Eftersom vi ser ett glädjande ökat intresse för jiddisch bland barn och ungdomar hade vi också planerat för ett speciellt ungdomspass fredag eftermiddag och en aktivitet för mindre barn söndag förmiddag. Där ingick sagoberättande, språklekar, sång och dans för de minsta och för ungdomar ett program med både eget kreativt skapande,  bok- och aktivitetstips, sällskapsspel och annan social interaktion på jiddisch.

Vi hade vidtalat en rad utländska gästföreläsare, t ex Zalmen Mlotek, konstnärlig ledare för National Yiddish Theater Folksbiene i New York, Vivi Lachs, författare, sångerska och forskare inom jiddischkultur i London samt Ethel Niborski, ung jiddischist och kursledare som växt upp med jiddisch som modersmål i Israel. Bland svenska föreläsare kan nämnas Leif Zern, Thomas Lunderqvist, Jan Schwartz och Tomas Woodski. Och därtill ett knippe underbara musiker.

Nu får vi ta nya tag och planerar tillsammans med våra föreläsare vidare inför ett toppen-seminarium nästa år istället. Vi ber er att redan nu boka in den preliminära helgen 13-15 augusti 2021!

Tills dess skulle vi också vilja be er: Peppa era barn och barnbarn att ta chansen att läsa jiddisch som hemspråk. Det krävs inte att man talar språket hemma, det räcker med någon form av judisk anknytning, man kan vara helt nybörjare. I Stockholm finns för närvarande 10 barn i grundskolan som har jiddisch som hemspråk, en gymnasiegrupp är på gång och i Vasa Reals judiska klasser läser 22 elever i högstadiet jiddisch som Elevens val.

Vi hoppas att ni alla mår bra i den jobbiga period vi nu genomlever och ser fram emot att träffas vid nästa jiddischseminarium.

Sveriges Jiddischförbund