Jiddischförbundet tog upp brister med Europarådet

Logga europaradets_minoritetssprak

Logga europaradets_minoritetssprakJiddischförbundet passade på att ta upp bristen på utbildning av jiddischlärare när europarådets granskningskommitté av minoritetsspråklagen besökte Sverige i december.

Expertgruppen från europarådets granskningskommitté hade kommit för att utvärdera en färsk svensk myndighetsrapport om situationen för minoritetsspråken i Sverige. Gruppen hade också en rad rekommendationer kring hur situationen för minoritetsspråk i landet kan förbättras.

Expertgruppen träffade representanter för de olika minoritetsspråken. Sveriges Jiddischförbund kom med en delegation som representerade såväl förbundet som föreningarna i Göteborg, Malmö, Borås och Stockholm. Även representanter för Judiska Centralrådet deltog vid mötet med expertgruppen.

Förutom bristen på utbildning av lärare i jiddisch, uttryckte jiddischförbundet också bekymmer över den negativa särbehandlingen av jiddisch i det nya direktivet för Sveriges Radio för perioden fram till 2019.
I direktivet står följande: ”Regeringen föreslår att samtliga programföretags utbud på de nationella minoritetsspråken finska, samiska, meänkieli och romani chib samt SVT:s och UR:s utbud på teckenspråk ska öka årligen under tillståndsperioden i jämförelse med 2013 års nivå. Vidare ska samtliga programföretag erbjuda ett utbud på det nationella minoritetsspråket jiddisch och andra minoritetsspråk.”
Med denna skrivning anser jiddischförbundet att jiddisch utsätts för en anmärkningsvärd särbehandling i förhållande till de övriga nationella minoritetsspråken.

Representanterna för jiddischförbundet upplevde ett äkta intresse för de frågor som togs upp. Nu återstår att se vad som kommer ut från minoritetsspråkskommitténs rapport och vilket gensvar det kan leda till.

Jacob Kaluski