Skynda anmäl dig till sommarens jiddischseminarium 16-18 augusti

Tal Hever Chybowski

Skynda att anmäla dig till Jiddischförbundets 20-årsfirande sommarseminarium den 16-18 augusti. Anmälningstiden har gått ut men det finns platser kvar. Först till kvar får mala….I den slutliga inbjudan har det tillkommit några Tal Hever Chybowskispännande gäster som föreläsare och artister. Bland annat den uppskattade föreläsaren Tal Hever-Chybowski, chef för Paris jiddischcenter Medem och redaktör för Der yiddischer tam-tam återkommer.
Ett nytt ansikte är Australien-födde Daniel Daniel Weltlinger jiddischseminariet 2019Weltlinger, en kritikerrosad berömd violinist och kompositör. Han är känd för sina varma ljud och innovationer inom Gypsyswing, jazz, jiddisch-klezmer och experimentell / improviserad musik. Ett annat nytt ansikte är moskvafödde Yuri Vedenyapin. Yuri började som tonåring samla på muntliga historier på Yuri Vedenyapin jiddischseminariet 2019jiddisch. Han har gått på teaterskola, är sångare, låtskrivare och berättare. Han flyttade till Förenta staterna 2001 och sedan dess bland annat har skrivit en avhandling om komikerparet Dzigan & Schumacher. Han har också undervisat på andra universitet. Vi återkommer med intervjuer med de gästande artisterna.
Ladda ned seminarieinbjudan Seminarieinbjudan_2019_Fin.pdf.