Hjärtligt välkomna till årets jiddischseminarium

Jiddischseminariet 2017 logga

Jiddischseminariet 2017 loggaVi utlovar lärorika, humoristiska, hejmishe, sjungande, sprudlande, välsmakande stunder hela helgen. I år satsar jiddischförbundet extra på att lära oss mer jiddisch, utifrån det vi redan kan. Vi vill även nå deltagare från våra nordiska grannländer och hoppas att flera kommer.
Vi kommer att erbjuda tre spår:

• Mir redn nor jiddisch- för dig som redan talar och läser jiddisch relativt bra.
  • Mitl-jiddisch – för dig som talar och förstår lite
  • Onhejber-jiddisch – för dig som är nybörjare

Självklart kommer det, som vanligt, finnas många andra sessioner att välja på: körverkstad med Binyumen Schaechter, teaterverkstad med Shane Baker, rörelse och dans med Heléne Don Lind, lekverkstad, matlagning, allsång och intressanta föreläsningar på olika teman och ett fantastiskt kvällsprogram med välkända jiddisch-entertainers.

Plats: Stockholmstrakten.
Tider: Vi börjar med kaffe och smörgås 09.00 på fredag 11 augusti. Programmet börjar sedan 10.00 och slutar kl 15.00 söndag 13 augusti. Pris: 3 000 SEK del i dubbelrum, 3 500 SEK för enkelrum, 1 000 SEK för deltagare under 35 år. 600 kronors rabatt för dig som färdas från Malmö/Lund, Göteborg, Borås och Umeå.
Anmälan: Anmälan är bindande och sker genom inbetalning av deltagaravgiften enl. ovanstående till bg 689-9967 senast 16 juni.Skicka också ett mejl till jiddischseminariet(at)gmail.com. Skriv: namn, e-postadress vilken lokalförening du är medlem i – om du inte är medlem i en lokalförening, ange vilken förening du vill bli medlem i (Stockholm, Malmö, Borås el ungdomsföreningen – Der Nayer Dor).
Om du vill ha enkel- eller dubbelrum om du önskar specialkostI god tid före seminariet skickar vi detaljerat program och vägbeskrivning till konferensanläggningen. Vid ev frågor skicka mejl tillm lolabaral(at)gmail.com.

Våra internationella medverkande

Miriam TrinhMiriam Trinh:
Lärare i jiddisch och jiddischlitteratur i Israel, USA och flera europeiska städer. Hon är litteraturforskare med postdoktorala studier i jiddischlitteratur under Förintelsen och litterära reaktioner i Europa på den växande nazismen. Miriam och hennes man Eliezer Niborski talar jiddisch hemma med barnen och är hängivna jiddischister.

Binyument Schaechter beskBinyumen Schaechter: Prisbelönt kompositör, arrangör, dirigent, körledare och artist inom den musaliska teatern och i jiddischmusik. Binyumen är dirigent för Jewish People’s Philharmonic Chorus, en 50-mannakör med medlemmar i olika åldrar. Hans senaste framträdanden har varit tillsammans med döttrarna i gruppen Di Schaechter-techter. Binyumen tillhör den kända ” jiddischist-familjen” Gottesman-Schaechter.

ShaneBaker Limmud14 IShane Baker: Ledare för the Congress for Jewish Culture i New York, en organisation som främjar jiddisch som språk och kultur. Han har som vuxen lärt sig en beundransvärd jiddisch. Han är skådespelare och har senast spelat med the New Yiddish Rep i en Off-Broadway föreställning and europeisk debut av Samuel Becket’s ”I väntan på Godot” i egen översättning till jiddisch. Shane har producerat över hundra konserter och evenemang på jiddisch och publicerat ett dussin böcker på jiddisch.

miryemKhayeSiegel mindreMiryem-Khaye Siegel: Sångerska, sångförfattare, skådespelerska och forskar inom jiddisch kultur. Hon har medverkat och undervisat bl a på Klez Camp, Klez Canada och Yiddish New York. Hon har uppträtt med jiddischteatern Folksbiene i New York, tillsammans med Shane Baker på The New Jewish Rep och i flera kända jiddischsammanhang.