Han är Sveriges förste jiddischvårdare

Jean Hessel ny_kompr

Jean Hessel ny_komprJean Hessel har utsetts till Sveriges förste språkvårdare för jiddisch vid Språkrådet i Stockholm. Språkrådet är en myndighet som bland annat ger råd i språkfrågor, och följer upp vad som händer med språkutvecklingen i Sverige. I detta ingår även våra minoritetsspråk.

Detta är en halvtidstjänst. Vad ska du göra?
I arbetet kommer jag att ge råd i språkfrågor och följa upp situationen för jiddisch i Sverige. Jag kommer att arbeta både nationellt och internationellt. Jag hoppas kunna samverka med språkvårdarna för de andra minoritetsspråken för att kunna se om man kan lära sig mer av deras erfarenheter vad beträffar revitalisering. Jag kommer även att arbeta rent praktisk med ordböcker och information.

Hur unikt är detta?
Det här är verkligen ett unikt arbete. Jiddisch har en lång historia i Sverige, men det här är första gången någon ägnar sig åt språkvård för jiddisch i landet.

Varför tror du att du fick jobbet?
Jag tror att man har valt mig eftersom jag talar bra jiddisch, känner till de olika dialekterna och har djupgående kännedom om jiddischlitteratur. Dessutom är jag realist utan att vara negativ. Och jag är bra på att lyssna.

Kan vi i jiddischförbundet ha någon nytta av detta?
Självfallet kan jiddischförbundet ha nytta av att det finns en språkvårdare i jiddisch. Tänk bara på allt informationsmaterial jag kunde granska. Dessutom ser jag det som en huvudsaklig del i mitt nya arbete att verka för att jiddisch ska leva. Att hålla språket vid liv har varit närmast ett kall för mig redan från mina första stapplande läsförsök.Jag får nog kuska runt en del i jobbet och vara till tjänst för de som använder eller vill använda jiddisch, höra vad de har för behov och vad de vill.

Kort om Jean Hessel:
– 30 år gammal,
– Född och uppvuxen i Östersund.
– Har studerat jiddisch och lite ryska och har en kandidatexamen i jiddischlitteratur vid Lunds Universitet.
– Bor i Göteborg och ska flytta till Stockholm för det nya jobbet.
”Jag har varit aktiv i föreningen jiddischkultur i Göteborg. Det känns lite vemodigt att lämna detta.”
Läs en tidigare intervju vi gjort med Jean här.