Ett jiddischseminarium som bjöd på både skönsång och kugel

Collage jiddischseminariet 2017

Collage jiddischseminariet 2017Jiddischförbundets traditionella jiddischseminarium i augusti på Lidingö bjöd som vanligt på ett brett spektrum av jiddischaktiviteter, alltifrån poesi- och textläsning, till körsång, teater och nybörjarlektioner.
Ett drygt 90-tal ansikten – både bekanta och nya – mötte upp det konferenscentret Skogshem och Wijk, omgivet av underbar natur, för att under en sensommarhelg marineras i Mameloshn och bara njuta. I år bjöds på en fin föreställning av gästande pianisten och kompositören Binyumen Schaechter, skådespelaren Shane Baker och skönsjungande Miryem-Khaye Seigel. De som prövade på matlagning från jiddischland bjöd på en

scenbild semainarium 2017

bländande vegetarisk buffé med alltifrån Kugel till chatzilim (aubergineröra) – i år hade jiddischland nått ända ned till Medelhavet – mums. Ska jiddisch få möjlighet att nå ut till de yngre? Mot slutet av seminariet hölls en viktig paneldebatt, med bland annat Lennart Rohdin, som ligger bakom en ny översyn av minoritetsspråken i Sverige. Jiddisch har inte fått de rättmätiga möjligheter och resurser det bör ha, framför allt vad gäller utbildning av nya lärare i språket. Låt oss hoppas att det denna debatt bidrog till något positivt. Som vanligt bjöds det på skratt, glädje, llärande – och vemod när seminariet tog slut, på tok för tidigt. Vi möts igen nästa år!

foto: F