Dibbukim trollband Göteborgspublik

Dibbukim3

Dibbukim3Det lundensiska Jiddisch metal-bandet Dibbukim gjorde succé vid sitt framträdande på Kulturnatta i Göteborg den 11 oktober. Det var också första gången som Föreningen Jiddischkultur i Göteborg arrangerade en konsert på den årligt återkommande kulturfestivalen.
Vädret var fantastiskt och gott och väl mer än 200 personer satt i publiken när Dibbukim drog igång sin konsert. Konkurrensen mellan aktiviteterna på Kulturnatta är stor. Det finns ett jätteutbud av musik, konst, teater, dans med mera över hela Göteborg. Dibbukim lyckades trots detta trollbinda ett stort antal människor.

Avslutningen på konserten blev den traditionella ”Yidl mitn a fidl” i ett något vilt tempo och med mycket spelglädje. Men publiken ville ha mer och det blev till allas glädje ett extranummer från den egna produktionen.

dibbukim2ABandet var mycket nöjt med spelningen och publiken likaså. Efteråt kom folk fram och tackade. Det såldes även skivor och tröjor till nyblivna fans. Vi i styrelsen passade på att dela ut små ut små informationsblad om Föreningen Jiddischkultur under konserten.
Det verkar finnas ett intresse för jiddisch och jiddischkultur bland vanliga göteborgare, vilket känns fantastiskt Det här inspirerar oss till att medverka med någon programpunkt även nästa år.

Tom Shulevitz,
Programansvarig, Föreningen Jiddischkultur i Göteborg