Der yidisher Dr Spock har gått ur tiden

jiddischförbundet LeonardNimoy

jiddischförbundet LeonardNimoyDen nyligen bortgångne Leonard Nimoy, berömd för sin roll som Dr Spock i den omåttligt populära Science Ficion-serien och filmerna Star Trek, berättar här i en trevlig intervju från 2014 om hans uppväxt i ett hem i Boston, som var marinerat i jiddisch. Jiddisch var det språk som hans föräldrar och morföräldrar talade sinsemellan. Även många av grannarna i området talade jiddisch.
LeonardNimoy SpockI början av klippet citerar han världens kanske mest kända monolog, ”att vara eller att inte vara”, på jiddisch. Du kanske förresten känner till om ursrprunget till hans berömda ”vulkanska fredshälsning”, se bilden? Den hämtade Nimoy från den traditionella prästerliga välsignelsen som han mindes från sin barndoms synagoga.

Zichrono livrocho, må hans minne vara välsignat.