Anmäl dig till jiddischseminariet 12-14 augusti – Sign up for our Yiddish seminar

Inbjudan jiddischseminariet 2022

Inbjudan jiddischseminariet 2022Här kommer inbjudan och möjligheten att anmäla sig till årets upplaga av Jiddischförbundet sommarseminarium den 12-14 augusti
(See info about our summer seminar below).

Efter två år av Zoom-versioner är seminariet tillbaka i ”fysisk” form. Som vanligt är det härlig blandning av föreläsare.

Några av årets företläsare/gästartister:

lzzy Posen – Uppvuxen i en jiddischtalande ortodox miljö som han dock lämnat. Han har examina i fysik och filosofi från Bristols universitet. För närvarande är han aktiv som tolk, översättare och forskare i jiddisch. Han kommer att ge oss spännande inblickar i dagens chassidiska miljöer.

lzabella Goldstein – Bor i Berlin, uppvuxen i Manchester, skrivit en avhandling om etnomusik, ’Singing Songs of the Polish-Jewish Underworld: Between Pre-World War Two Street Music and 21st Century Performance’. Om sånger bland judiska tjuvar och prostituerade före kriget i Polen.

Mirjam Trinh – Lärare i jiddisch vid Hebrew University. Har tidigare gästat flera av våra seminarier, känd som en mycket fascinerande och mångsidig föredragshållare, därför bjuder vi in henne igen!

Lorin Sklamberg – En av skaparna av Klezmatics, klezmer­ bandet som vunnit en Grammy-award. Lorin är verksam vid YIVO, lnstitute for Jewish Research.

Urszula Chowaniec – Från Krakow, expert på jiddisch litteratur, framför allt kvinnors författarskap. Undervisat på Paideia, där hon blivit en mycket omtyckt föreläsare.

Jan Schwarz – Docent, Universitetslektor som undervisar i Jiddisch och jiddischlitteratur vid Lunds universitet. Jan kommer att berätta om jiddisch film.

Erik Joas – Epidemiolog och ledamot i jiddischförbundets styrelse, kommer tillsammans med Olof Bortz, historiker vid Uppsala universitet, presentera ett projekt om översättaren Mordechai Forlerer. Forlerer översatte och korresponderade med flera svenska författare innan kriget bl.a. Selma Lagerlöf och Pär Lagerkvist.

Här är inbjudan till seminariet

”יידיש אין דער וועלט – די וועלט אין יידיש”
Yiddish in the world – the world in Yiddish!
This is the theme of this year’s annual Yiddish seminar in Stockholm, 12-14 August

For 20 years the Swedish Yiddish Association has hosted a yearly weekend seminar filled with lectures and workshops on different aspects of Yiddish. Many of the lectures are in Yiddish, but some of the session are also in Swedish and in English. The seminar usually gathers around 120 participants.

Some of this years’ lecturers/performing artists are: Miriam Trinh, Izabela Goldstein, Lorin Sklamberg, Anne Kalmering, Urszula Chowaniec, Izzy Posen, Jan Schwartz, Erik Joas, Olof Bortz, Paula Grossman etc

Participation fees:

• Up to the age of 30: 1,000 SEK
  • Price per person for a double room: 3,000 SEK
  • Price for a single room: 3,500 SEK

Payment for the seminar is required before the 17th of June to the Swedish Yiddish Association (Sveriges Jiddischförbund) .

Payment to:

• Bankgiro 689-9967 (Sweden)
  • From abroad: Sveriges Jiddischförbund, SEB Företagskonto 5294 10 164 73, Iban Number SE8550000000052941016473, BIC Code: ESSESESS,
    Bank Address: SEB, 106 40 Stockholm, Sweden.

Do you wish to receive more information: send a mail to: seminariet@jiddischförbundet.se