Anmäl dig till fullspäckat sommarseminarium

jiddischsseminariet I

jiddischsseminariet IDet är hög tid att anmäla sig till Jiddischförbundets sommarseminarium som äger rum 7-9 augusti i Stockholmstrakten. Temat i år är Oyf der Yidisher gas, ”på jiddischgatan”. Där vi bland annat bekantar oss med jiddischförfattaren I. L Peretz, som dog för jämnt 100 år sedan.
Jiddischförbundets ordförande Susanne Sznajderman-Rytz, som håller i arrangemanget i år, lovar ett fullmatat program med intressanta föreläsningar och workshops, trevligt umgänge och en traditionell Erev Shabbat på fredag kväll.
Jiddisch MendymedbokJiddischartisten och kulturmänniskan Mendy Cahan (t.v.), som gjorde succé förra året, finns bland föreläsarna. Likaså får vi tillfälle att EugeneMindy Orensteinåterse professor Eugene´Orenstein och hans fru Mindy. Föreläsningarna är på svenska, engelska och jiddisch, med förklarande inslag. Seminariet börjar fredag förmiddag och avslutas söndag efter kaffet cirka kl. 15.00.
Här får du tillfälle att utveckla dina jiddischkunskaper och shmusa och lära mer. Föreläsarna tar avstamp i litteratur, film och musik, men också hur de många jiddischuttryck som florerar inom populärkulturen gett upphov till en bredare jiddischidentitet.

Klicka härför att komma till anmälan

Kom ihåg, du måste betala avgiften senast 15 juni för att garantera din plats!