Jiddisch far alle låter svenska jiddischröster komma till tals

Jiddisch far alle collage juni 2021 1.0 300P

Jiddisch far alle collage juni 2021 1.0 300PDet senaste halvåret har Thomas Lunderquists långkörande radioserie Jiddisch far alle mestadels låtit svenska jiddischröster komma till tals. Senast en intervju med vår egen jiddichspråkvårdare Jean Hessel, som är medförfattaren till den nya upplagan av Jiddisch-svensk-jiddisch-ordbok. Han fick berätta om dilemmat med att hitta översättningar av relativt nya svenska ord till jiddisch (här är vår artikel om nyutgåvan)
Det blir också ett samtal om revitalisering av jiddisch med Paula Grossman, som ligger bakom det digitala läromedlet Familjen Jiddisch
97-åriga Lea Gleitman i Malmö har under 30 år berättat om sina erfarenheter från Förintelsen för mer än 300 000 personer, mestadels skolelever. Här berättar hon om de språk hon använt och minns ramsor och sånger hon lärde sig som barn i Polen. Lyssna också på intervjun med Mikaela och Simon om Megille-lider och hör Abbe Schulman, ordförande för Jiddischsällskapet i Stockholm berätta om vad som händer på revitaliseringsfronten. Och missa inte lite jiddischröster från Malmö-Lund (inklusive undertecknad).

Fredrik S.