Jiddischens status i Sverige intresserar israeliska parlamentariker

Knesset IMG 3914 Wikimedia 300P

Knesset IMG 3914 Wikimedia 300PJiddisch minoritetsstatus i Sverige är något som intresserar israeliska parlamentariker och forskare i en nybildad aktionsgrupp. Aktionsgruppen vill att den israeliska regeringen tar ett ansvar för att bevara jiddisch som ett nationellt språk och att Israel blir ett globalt centrum för jiddischaktiviteter.
Jean Hessel 150x189Vid kommitténs första möte den 3 november i Knesset var bland annat vår egen jiddisch-språkvårdare Jean Hessel (t h) vid Isof, Institutet för språk och folkminnen, inbjuden att tala via Zoom om hur Sverige arbetar för att bevara och vitalisera jiddisch.

Jiddischtidningen Forwards chefredaktör Rukhl Schechter var själv inbjuden till mötet och i en artikel citerar hon gruppens initiativtagare Ber Kotlerman (nedan), professor i jiddisch vid Bar Ilan-universitetet i Tel Aviv: Ber Kotlerman II
– Mitt mål är att Israel ska  hjälpa till att höja jiddischspråkets status, på samma sätt som Sverige har gjort genom att göra det till ett officiellt minoritetsspråk….Det skulle innebära att man ingår i partnerskap med jiddischinstitutioner runt i världen för att till slut bli ett globalt center för jiddisch-aktiviteter.

Kotlerman, som gästade jiddischförbundets sommarseminarium 2018, deklarerade att den israeliska regeringen borde göra mer för att stödja jiddischspråket och jiddischkulturen och att Israel borde kunna efterlikna den europeiska språkstadgan för regionala språk och minoritetsspråk från 1992. Kotlerman hävdar att Sverige gått längst av annat alla undertecknarna av språkstadgan genom att stödja jiddischspråkinitiativ såsom publiceringen av barnböcker, tecknade serier och musikvideor på jiddisch.

Foto: Wikimedia, Isof, privat