Vi hyllar den store Theodore Bikel

theodore bikel mindre

theodore bikel mindreTheodore Meir Bikel, folksångare, Hollywood-skådespelare, Broadway-stjärna (Tevje och Sound of Music), aktivist för mänskliga rättigheter och – inte minst – älskad jiddischsångare, har gått ur tiden, 91 år gammal. Hans inspelningar med jiddischsånger och klezmertoner, inspelade på 1950- och 60-talet är odödliga. Och många av oss, inklusive TheodoreBikel omslagI mindreundertecknad, kom att älska hans varma och innerliga tolkningar av sånger på mameloshn.
Bikel föddes i Wien 1924 och flydde med sina föräldrar till Palestina 1938 där han hamnade på en kibbutz. Han kallade jiddisch för Tateloshn eftersom det var hans pappa och farfar som lärde honom att tala, läsa, sjunga på jiddisch och att älska språket och kulturen.
Efter teaterstudier i England hamnade han så småningom i USA och gjorde en bländande karriär, både som skådespelare och folksångare. Denne polyglott sjöng in skivor på 24 språk, men det var jiddisch som stod honom närmast. Här Bikel Tevje mindreär en hyllning till Theodore Bikel strax efter hans död. Och här är en inspelning med Bikel i samband TheodoreBikel JewishFolksongs mindremed att han mottog National Yiddish Theatre Folksbienes ”Lifetime Achievement Award” så sent som den 10 juli i år. Han hade precis varit med om att slutföra en dokumentärfilm ”In the shoes of Sholom Aleichem”. Theodore Bikel var pigg och hade jiddisch-glimten i ögat in i det sista.
Fredrik S.

För er som vill lyssna på hans tolkningar av jiddischsånger så har vi här samlat ihop lite inspelningar från YouTube:
Dona DonaShabbesBelzBeygalachMargaritkalachDi grine kuzineMachateyneste mayneHomentaschenYich bin a meydl in di yorn, Di Ban, Der Fidler, Yossel der Klezmer, Vi zenen mayne yinge yorn