Uppsats lyfter fram idéer om jiddisch i Sverige

KarinSiljevall

KarinSiljevallKarin Siljevalls C-uppsats i Svenska lyfter fram intressanta idéer och tankar om hur jiddischen i Sverige kan revitaliseras
”Jag är intresserad av språkpolitik och minoritetsspråk och hade läst religion och om samisk kultur. Det var ändå nästan lite slumpmässigt att jag valde att skriva min kandidatuppsats om just jiddisch”, berättar Uppsalastudenten Karin Siljevall. Hon kunde väldigt lite om jiddisch och hade inte hört språket talas innan hon påbörjade sitt examensarbete inom Svenska språket/Nordiska språk. Men arbetet med uppsatsen ”Tankar, åsikter och erfarenheter av jiddisch” gav mersmak.

Uppsatsen baseras på djupintervjuer med fyra personer som har en stark anknytning till jiddisch.
“De har starka känslor för jiddischspråket, men har samtidigt haft svårt att kunna lära ut det till sina barn.  Sådant är fallet för många minoritetsspråk, särskilt de nationella minoritetsspråken”, berättar Karin.
Det kom dock fram många idéer och tankar i samtalen.
”De som talar och har en levande kontakt med jiddisch har även kreativa idéer kring hur man ska kunna tillgodogöra sig och revitalisera språket. ”
Hon pekar just på att jiddisch till skillnad från några av de andra minoritetsspråken har fördelen att det talas i olika länder.
”En idé var just att utnyttja detta genom att börja importera undervisningsmaterial. UR gör program på jiddisch idag. Man skulle i högre grad kunna översätta material som utvecklats i USA och Israel, där jiddisch är lite mer närvarande än här i Sverige”.

Blev du överraskad över något i arbetet med uppsatsen?
”Det som förvånade mig är andras reaktioner när jag berättade vad jag höll på med. De visste inte vad jiddisch är, trots att det är ett minoritetsspråk och man enligt lagen ska informera om språket.  För mig är det något som man borde tala om i skolan. Så här ser Sveriges historia ut och det innebär att vi har de här olika kulturarven. Men jag har trots allt fått positiva reaktioner från min omgivning, med frågor som: Oj, hur kom du på det?”

Karin hade stor hjälp av förbundsordföranden Susanne Sznajderman-Rytz, inte minst för att hitta intervjupersoner.
”En av mina intervjupersoner hörde dessutom av sig efter en efterlysning på Jiddischförbundets hemsida”.
Karin fick högsta betyg, VG, för sin uppsats och nu är nästa steg att söka in på Master-programmet i Svenska vid Uppsala Universitet.
”Det är kul med språkpolitik och språkstatus och jag skulle gärna vilja fortsätta med jiddisch på något sätt i mina studier”.
Läs Uppsatsen här.

F S