Mendy Cahan kommer till jiddischseminariet 8-10 augusti

MendyCahan II

MendyCahan IIMendy Cahan,  en av våra mest multibegåvade jiddischartister, kommer att gästa jiddischseminariet 8-10 augusti på Lidingö.  Mendy Cahan är uppvuxen i en jiddischtalande, religiös miljö i Antwerpen. Hans artisteri är präglat av uppväxten med talmudstudier, zmires (shabbatsånger), chassidiska nigunim (melodier) och humor, men också av Jacques Brel, George Brassens, Peggy Lee och Leonard Cohen. Mendy är en flerspråkig berättare, sångare och teater- och filmskådespelare och författare. Han föreläser om jiddisch och jiddischlitteratur och uppträder med sitt band ”The Yiddish Express” www.yiddishexpress.com och med andra konstellationer. Han har grundat the Vilnius Yiddish Institute vid Vilnius Universitet i Litauen och leder YUNG YiDiSH-kulturcenter i både Jerusalem och Tel Aviv. www.yiddish.co.il.
Mendy kommer att tala om jiddischlitteratur, jiddischaktivism i Israel och hålla i en show med med allitfrån chassidiska sånger, chansons till dryckesvisor på jiddisch.
Se Mendy Cahan på YouTube.

Kort om seminariet:
Det är tredje gången som seminaret äger rum på den fina konferensanläggningen Skogshem & Wijk på Lidingö.

Passa på att anmäla dig nu  och och betala in deltagaravgiften:
3 500 kronor för enkelrum
3 000 kronor i delat dubbelrum.

Alla som reser längre än från stockholmstrakten kan få resebidrag.
Är du under 40 år? Då får du ett särskilt bidrag som täcker en större del av seminariekostnaden.

Anmälan sändes till: seminarium@jiddischforbundet.se senast 10 juni 2014.
Vi vill ha din avgift på bankgiro 689-9967 (Sveriges Jiddischförbund)