Yale Strom, jiddischkulturens mångsysslande energiknippe, kommer till Jiddischförbundets seminarium den 11–13 augusti för att berätta om sin etnografiska forskning i Östeuropa. Dessutom kommer han att föreläsa om den sociologiska och musikbaserade relationen mellan romer och judar både före och efter Förintelsen. Sist men inte minst, kommer den drivne violinisten Yale Strom att uppträda med sin hustru, sångerskan Elizabeth Schwartz, och de andra artisterna på lördagskvällens konsert.
Yale Stroms CV är så omfattande att det är svårt att tro att en enda person kan ha hunnit med att göra så mycket. Att fånga in hans bredd och produktivitet är svårt med några enkla fraser: Musikforskare, författare, violinist, kompositör, filmskapare, fotograf och dramatiker, är några av hans etiketter.
– Jag har alltid varit tävlingsmänniska och gillar att hålla i gång. När jag var yngre så var jag långdistanslöpare på hög nivå och sprang 170–200 kilometer i veckan, säger han när jag ringer upp honom i hemmet i San Diego.
Något svensktalande fältarbetande
Som filmare och författare och musikolog har han kartlagt och beskrivit klezmermusikens historia och kopplingen mellan judisk och romsk musik genom att bedriva fältstudier runt om i Central- och Östeuropa sedan 1981.
Till vardags är Yale professor och forskare vid musikaliska institutionen på San Diego State University. Men han hinner också med att turnera och uppträda som klezmerviolinist, bland annat tillsammans med sin hustru, sångerskan Elisabeth Schwartz.
Dessutom talar han svenska, om än hjälpligt.
– Jag studerade ett år i Sverige som utbytesstudent. Jag älskar Sverige och Europa. Under studietiden reste jag runt om i Östeuropa och tog en massa melodier med mig hem.
Han hoppade av juriststudierna för att i stället dokumentera det som fanns kvar av jiddischvärlden i Östeuropa. Det har han fortsatt att göra med böcker, dokumentärfilmer och genom föreläsningar.
– Jag mötte massor av judar som hade återvänt till sina byar och små städer efter Förintelsen och sedan på sätt och vis fastnat bakom järnridån. En av de första böckerna jag gav ut var en den första fotoboken om judiskt liv i Östeuropa sedan Roman Vishniacs berömda bok 1947. Vishniacs bok visade upp foton som han tagit åren före andra världskriget. Yales bok visade vad som fanns kvar av denna värld.
Varifrån kommer fascinationen för mötet mellan det romska och det judiska?
När jag började resa runt för mer än 40 år sedan mötte jag romer som hade en fascinerande relation till det judiska och en del hade till och med lyckats rädda judar undan Förintelsen.
– Jag har bland annat gjort en dokumentärfilm om en judisk musiker i Munkachevo (Munkacz) i sydvästra Ukraina. Han hade lärt sig allt om judisk folkmusik från en äldre romsk lärare. Dessa nära relationer mellan romska och judiska musiker fanns överallt; från Mähren till Transsylvanien och Bessarabien bara för att nämna några områden.
Vi pratar om min mammas födelsestad Kishinev, eller Chișinău som den heter sedan Moldavien blev självständigt 1991, där Yale studerat folkmusik.
– Min judiske lärare i Chișinău kallade över en romsk musiker som ledde en populär folkmusikgrupp som turnerade runt om i Sovjetunionen. När han spelade piano bjöd han på originella och traditionella judiska melodier som jag inte hört tidigare. Förutom det judiska behärskade han olika typer av folkmusik; romsk, ungersk, ukrainsk med mera. Dessutom talade han jiddisch. Han hade nämligen varit den ende icke-judiske musikern i ett sexmannaband där alla talade jiddisch. Dessutom fanns det massor av judar som spelade i romska grupper, lägger Yale till.
Chassidiskt påbrå
Yale (ja, hans namn ska uttalas som det berömda universitetet) föddes 1957 i Detroit. Hans föräldrar var första generationens judar födda i USA. Mamman kom från en konservativ familj med rötter i Tyskland, hans pappa kom från en chassidisk familj, som var anhängare av den vitryska Karlin-Stoliner dynastin.
– Hemma var vi traditionella utan att vara religiösa. Vi firade alla de judiska helgerna och gick i synagogan. Tanken var att jag skulle bli jurist. Inte hålla på med judisk musik.
Det hela förändrades när han under juridikstudierna hörde ett klezmerband. Jag älskade musiken och eftersom jag spelade violin så frågade jag dem om jag kunde spela med bandet. Men det gick inte.
– Så jag tänkte, ‘if you can’t join them, form your own band’. Det var så jag kom att starta Hot Pstrami. På den vägen är det.
Vad händer just nu?
– Den 28 juli släpper vi ett live-album från en konsert: ”Yale Strom & Hot Pstromi – The Wolf and the Lamb – Live at the Shakh”. Albumet är inspelat i Shakh-synagogan i Holešov i Tjeckien. Albumet målar bilder med melodier inspirerade av historiska kompositioner, dikter och gamla folksånger, med klezmertoner med influenser från ukrainska, livländska, vitryska, and romska folktoner.
Dessutom jobbar jag på en musikal om Marc Chagall och hans fru.
Koppling till Sverige
Yale har skrivit barnboken Shloyml-Boyml mitn mazldikn dreydl / ”Shloyml Boyml and His Lucky Dreydl”, som handlar om figuren Shloyml-boyml. Boken som är både på engelska och jiddisch, utspelar sig i Bessarabien och handlar om klezmer-musikern Shloyml. är utgiven av lundaförlaget Olninansky Tekst Farlag.
– Nästa bok kommer att heta ”Shloyml-Boyml and his Purim Adventure”, säger Yale.
Fredrik Sieradzki
Foton: Privat, Menachem Kipnis (Klezmermusiker i Ukraina ca 1925), Wikimedia Commons
Yale Strom & Hot Pstrami på YouTube
Bland hans böcker kan följande nämnas:
- “Shpil: The Art of Playing Klezmer” Scarecrow Press, Lanham Pennsylvania (2012),
- “Oy Moldavia, Moldavia a Zis un Sheyne Land – Jewish and Roma Klezmorim in Moldavia/Bessarabia” (2006) Studia Judaica, Cluj-Napoca, Romania
- “The Book of Klezmer: The History, The Music, The Folklore” (2002) med originalfoton, och noter samlade av Yale Strom under mer än sextiotalet etnografiska resor till Central-och Östeuropa.
- “A Wandering Feast: A Journey through the Jewish Culture of Eastern Europe” (2005), är till hälften kokbok och till hälften resebeskrivning skriven tillsammans hustrun Elizabeth Schwartz.
- “The Absolutely Complete Klezmer Songbook” (2006).