Tayere chaveyrim,

Det nya året är redan i full gång och verksamheten i Sveriges Jiddischförbund likaså. Redan i slutet av december fick vi en glädjande tillökning till förbundet i form av en ny medlemsförening; Der Nayer Dor - föreningen för revitaliseringe av jiddisch i

Vi vill ha din åsikt!

En dryg månad återstår av året och det börjar bli dags att både blicka tillbaks och att planera inför nästa år. Än en gång kan vi se tillbaka på ett lyckat jiddischseminarium efter sommaren. Detta seminarium innehöll något extra tack vare att barnen från Hillelskolan kom med. Seminariet spann således över hela fyra generationer.
Vi har nu haft en lång rad av lyckade och omtyckta seminarier. Frågan är då om vi ska trampa vidare i samma fotspår eller stöpa om till någon ny form av stor aktivitet för Sveriges Jiddischförbund under andra former.

Vad händer i Jiddischförbundet?

Den frågan har vi i styrelsen fått till och från de senaste veckorna. Frågan är befogad. Susanne Sznajderman-Rytz, meddelade styrelsen i januari att hon valt att avgå som ordförande. Susanne har genom åren lagt ned ett stort och viktigt arbete för att hålla igång förbundets verksamhet tillsammans med styrelsen. Vi i styrelsen är mycket tacksam för hennes stora insatser och oförtröttliga arbete.

Framför allt så förblir vi tacksamma till Susanne för hennes insatser med att påvisa att språket jiddisch uppfyller kriterierna för att vara ett nationellt minoritetsspråk i Sverige vilket kulminerade i att judar och jiddisch inkluderades i lagen från 2009 om nationella minoriteter och minoritetsspråk.

Tayere fraynt!

A sheynem dank, ett stort tack till alla som kom och delade årets helg i Jiddischland!
Mit groys fargenign oyf der jidischer gas in Jiddischland! Så kan man beskriva de händelserika dagarna i början av augusti, som redan blivit en tradition för många. I år var det första besöket för fler än tidigare och alla fann glädje i det! Vi såg hur längtan efter jiddisch och jiddischkayt kom till uttryck i både tal och sång, men mest lyste längtan efter att få ses och dela

Tayere fraynd

Hostu fardrus tsi hostu dayges? Oder bistu kholile broyges? Oy zingt zhe brider, zingt zhe munter. A folk vos zingt geyt keyn mol unter. Zingen a lid iz a mekhaye.Med dessa rader börja sommaren och förberedelserna till seminariet I Jiddischland. Texten beskriver att för den som har bekymmer eller kanske G-d förbjude är ovän, är en munter sång